Archiwum kategorii: Teatrzyk Zielone Oko

Trójkowy cykl „Teatrzyk Zielone Oko”

Garcia y Robertson „Nie odchodź”

Janet zostaje zaskoczona przez niespodziewane wydarzenie. Widzi, jak młodą kobietę w dziwnym kostiumie i ze skrzydłami, prześladuje zarośnięty dzikus z ogromnym toporzyskiem. Okazuje się, że kobieta jest z innej epoki – z przyszłości. Jest archeologiem i bada ludy prymitywne, tyle że dociera do nich bezpośrednio. W jednym z takich miejsc została uprowadzona przez owego dzikusa, który wykorzystał jej umiejętności i podążył za nią w czasie. Tajemnicza nieznajoma prosi Janet o pomoc w dostaniu się na powrót do swojej epoki. Po drodze wstępują w zamierzchłe czasy, aby kupić kilku niewolników, ponieważ w epoce z której przybyła dziewczyna, przyrost naturalny jest tak mały, że zaczyna im brakować ludzi. Potem zabiera ją do swojej epoki, gdzie Janet, o dziwo, znajduje swoją mamę i rodzeństwo, z którymi rozstała się we wczesnym dzieciństwie. Czyżby jej rodzina również była kiedyś uprowadzona w charakterze niewolników?…

(opracował Rafał Para)

Simeone „Maigret zastawia sidła”

Komisarz Maigret próbuje ująć sprawcę seryjnych morderstw. Ofiarami padają kobiety o podobnej budowie ciała a mordowane są w niemal identyczny sposób. Komisarz podejrzewa psychiczne podłoże zbrodni i próbuje zastawić na zbrodniarza pułapkę imitując ujęcię sprawcy. Fałszywa informacja o ujęciu sprawcy trafia do gazet, co ponownie uaktywnia mordercę. Tym razem cała dzielnica jest chroniona przez wzmożone patrole policji, a kilka przeszkolonych w samoobronie kobiet o charakterystycznej dla ofiar budowie ciała, przechadza się po okolicy jako potencjalne ofiary…

(opracował Rafał Para)

Simeone „Żółty pies”

W pewnym miasteczku na ulicy ginie człowiek postrzelony w brzuch. Komisarz Maigret przyjeżdża do miasteczka i spotyka się w kawiarni z trójką osób, z którą ofiara tuż przed morderstwem grała w karty. Rozpoczyna z nimi rozmowę. Młoda kelnerka przynosi wino, w którym jeden z rozmówców – doktor – odnajduje podejrzane białe granulki. Poleca je zbadać aptekarzowi, który po analizie stwierdza że białe granulki to strychnina. W kącie kawiarni siedzi bezpański i nikomu nie znany potężny żółty pies…. Następnego dnia policja odnajduje samochód z rozbitą szybą i śladami krwi następnej osoby, z którą Maigret rozmawiał w kawiarni. W pobliżu wypadku znowu widziano żółtego psa…

(opracował Rafał Para)

Simeone „Maigret i widmo”

Komisarz Maigret wyrwany ze snu w środku nocy otrzymuje informację, że jeden z jego inspektorów został poważnie ranny. Przez ostatnie dni pracownik ten zachowywał się nieco tajemniczo. Wybierał zawsze nocną służbę a pracował w części miasta w której został postrzelony. Jeden ze świadków twierdzi, że inspektor ostatnio odwiedzał pewną młodą i piękną kobietę również w pobliżu tego miejsca. Ranny policjant zdołał wyszeptać tylko jedno słowo: „widmo”… Pewne podejrzenia komisarza Maigret wzbudza pewien holenderski malarz mający swoją pracownię nieopodal miejsca napadu, oraz jedną z najpiękniejszych kolekcji obrazów w Paryżu.

(opracował Rafał Para)

Harry Turtledove „Chora natura”

Akcja słuchowiska rozgrywa się w Konstantynopolu, w czasie kiedy wybucha epidemia czarnej ospy. Bazyli oraz jego karmiąca żona, tak jak i większość mieszkańców Konstantynopola, w tych trudnych chwilach jedynie w Panu Bogu upatrują swoją nadzieję. Żona Bazylego przez dłuższy czas nie wychodzi z domu, jednak ufając w opatrzność bożą postanawia pójść do świątyni aby się pomodlić. Wkrótce zapada na chorobę. Bojąc się o swoją malutką córeczkę przestaje ją karmić, a Bazyli jedzie do pobliskiego mleczarza po krowie mleko, aby zastąpić niemowlakowi pokarm matki. Okazuje się, że cała rodzina mleczarza jest zdrowa. Posiadają wprawdzie pewne oznaki choroby bardzo podobnej do czarnej ospy, twierdzą jednak, że to ospa krowia – niegroźna dla człowieka. Wkrótce epidemia zabiera Bazylemu również córeczkę. On sam pozostaje jednak nadal zdrowy. Wspólnie z lekarzem zaczynają zastanawiać się co jest przyczyną, że ospa oszczędziła Bazylego. Bazyli ogarnięty smutkiem po stracie rodziny postanawia zaryzykować swoje życie, poddając się medycznemu eksperymentowi…

(opracował Rafał Para)

Simeone „Maigret i samotny włóczęga”

Komisarz Maigret otrzymuje informację o zamordowaniu włóczęgi. Policja ma duże kłopoty z identyfikacją ofiary. Niebawem do komisarza dzwonią dwie kobiety, pytając czy zamordowany miał bliznę na czubku głowy. Okazuje się, że jest to córka i matka włóczęgi. Komisarz wkrótce dowiaduje się, że zamordowany włóczęga to były stolarz, który zniknął z domu dwadzieścia lat temu i więcej już do niego nie powrócił. Świadkowie zeznają, że widzieli go kilka tygodni po zniknięciu w towarzystwie jakiejś młodej kobiety. Czy komisarzowi uda się rozwikłać tę zagadkę?
Słuchowisko sensacyjne, utrzymane w konwencji typowej relacji z przebiegu śledztwa. Ujawniane przez komisarza kolejne fakty powoli odsłaniają słuchaczowi motyw zbrodni.

(opracował Rafał Para)

Simeone „Maigret i tajemniczy konfident”

Komisarz Maigret otrzymuje zgłoszenie o zabójstwie właściciela pewnej restauracji. Zwłoki znaleziono na ulicy w miejscu, w którym ofiara zabójstwa bardzo rzadko bywała. Wkrótce pewien konfident o pseudonimie „pchła” przekazuje telefonicznie informację, kto jest mordercą. Jednocześnie mocno nalega, aby komisarz jak najszybciej aresztował wskazaną osobę oraz jego brata. Bardzo szybko komisarz Maigret dowiaduje się, że żona zamordowanego właściciela restauracji jest kochanką wskazanego przez „pchłę” domniemanego zabójcy. Ale Czy tajemniczy konfident z całą pewnością godny jest zaufania…

(opracował Rafał Para)

Simeone „Maigret i trup w kanale”

Policjanci znajdują w kanale wodnym rękę zamordowanego człowieka. Wkrótce odnajdują kolejne części jego ciała, lecz za wyjątkiem głowy. W związku z tym policja ma duże trudności z identyfikacją ofiary. Komisarz Maigret udaje się do restauracji położonej w pobliżu miejsca, w którym wyłowiono części ofiary. Dowiaduje się tam, że właściciel restauracji wyjechał kilka dni temu i do tej pory nie powrócił. Po krótkiej rozmowie z żoną właściciela restauracji komisarz dowiaduje się, że ma ona co najmniej dwóch kochanków, pomimo iż od 25 lat trwa w związku małżeńskim. Dociekliwy komisarz szybko nabiera podejrzeń, kto jest sprawcą zabójstwa…

(opracował Rafał Para)

Jerzy Górzański „Robota dla Jamesa Bonda”

Pewien policjant od sześciu miesięcy siedzi w więzieniu za zabójstwo w obronie własnej przestępcy. Wszyscy świadkowie tego wydarzenia w dziwny sposób znikają. W więzieniu pojawia się adwokat, który próbuje pomóc policjantowi, jednak nie chce zdradzić czego żąda w zamian. Aby umożliwić policjantowi wyjście na wolność znajduje osobę, która wpłaca za niego kaucję. Tuż po opuszczeniu przez policjanta murów więzienia podjeżdża do niego limuzyna. Kierowca zaprasza go do środka. Jest to ta sama osoba, która zgodziła się zapłacić za niego kaucję. Teraz policjant dowiaduje się w jaki sposób ma spłacić zaciągnięty dług wdzięczności…

(opracował Rafał Para)

Obsada

Gałganiarz: Andrzej Fedorowicz

Strażnik: Marek Frąckowiak

Barman: Tomasz Marzecki

Barberis: Wojciech Wysocki

Omar Cuzzoli: Witold Pyrkosz

Dick Brady: Janusz Zakrzeński

Dyrektor więzienia: Jan Prochyra

Goryl Cuzzoliego: Marcin Troński

data premiery: 12 lutego 1994

Hammett „Wielki skok”

Akcja słuchowiska rozgrywa się w San Francisco. Pewien detektyw dowiaduje się o planowanym wielkim skoku na bank. W napadzie bierze udział około 150 bandytów, dziesiątkując kolejne oddziały nadjeżdżających policjantów. W kilka dni później rozpoczyna się seria kolejnych morderstw. W dziwnych okolicznościach giną niektórzy uczestnicy napadu. Detektyw domyślając się, że przyczyną morderstw jest nie wypłacenie honorarium uczestnikom napadu, wpada na trop osoby, która była mózgiem wielkiego skoku.

(opracował Rafał Para)