Archiwum kategorii: Słuchowisko w Jedynce

słuchowiska w Programie I Polskiego Radia

Stanisław Lem „Rozprawa”

Adaptacja: Waldemar Modestowicz

Reżyseria: Waldemar Modestowicz

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera

Opracowanie muzyczne: Renata Baszun

Premiera: 19 września 2021

Czas (długość): 48:15

Obsada: Mariusz Bonaszewski, Leon Charewicz, Przemysław Bluszcz, Karol Dziuba, Olgierd Łukaszewicz, Piotr Grabowski, Przemysław Sadowski, Grzegorz Kwiecień, Michał Piela

„Rozprawa” to jedno z najwybitniejszych opowiadań Stanisława Lema z cyklu o Pilocie Pirxie. To sensacyjna historia o odwiecznym konflikcie między ludźmi a ich dziełami – automatami, które osiągnęły perfekcję, stając się myślącymi maszynami posiadającymi osobowość, sumienie, a nawet duszę, praktycznie niezniszczalne i nieśmiertelne.

Słuchowisko „Rozprawa” w reżyserii Waldemara Modestowicza to znakomita adaptacja jednego z najbardziej intrygujących opowiadań Stanisława Lema z cyklu o Pilocie Pirxie. Historia opowiada o eksperymencie, w którym Pirx, dowodząc załogą złożoną z ludzi i androidów, musi zmierzyć się z pytaniami o granice człowieczeństwa, etykę i przyszłość technologii. W centrum fabuły znajduje się napięcie związane z odróżnieniem człowieka od maszyny – zadanie, które w świecie Lema staje się niemal niemożliwe.

Realizacja słuchowiska stoi na wysokim poziomie, co nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę znakomitą pracę reżysera oraz zaangażowanych aktorów, takich jak Mariusz Bonaszewski, Leon Charewicz czy Olgierd Łukaszewicz. Każdy z nich doskonale oddaje emocje swoich postaci, w tym wewnętrzne rozterki Pirxa oraz zimną, precyzyjną logikę androidów. Szczególnie interesująco wypada dialog między Pirxem a Burnsem, androidem, który rozważa kwestię własnej tożsamości i relacji z ludźmi, dotykając tematyki moralności, miłości i przywiązania.

Akustyka i muzyka, za które odpowiadają Maciej Kubera i Renata Baszun, idealnie podkreślają kosmiczny, wręcz klaustrofobiczny klimat słuchowiska. Dźwięki są subtelnie zaaranżowane, a muzyka wprowadza słuchacza w stan napięcia, współgrając z filozoficzną głębią tekstu.

„Rozprawa” to nie tylko opowieść o technologii i maszynach, ale także głęboka refleksja nad tym, co definiuje człowieka. Słuchowisko skłania do przemyśleń na temat granic ludzkiej moralności i natury maszyn, które zbliżają się do nas bardziej, niż byśmy chcieli.

5/5 - (1 vote)

Marek Hłasko „Wilk”

Adaptacja: Aleksandra Głogowska

Reżyseria: Aleksandra Głogowska

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera

Opracowanie muzyczne: Aleksandra Głogowska

Obsada: Krzysztof Szczepaniak, Marian Opania, Andrzej Ferenc, Przemysław Bluszcz, Leon Charewicz, Zbigniew Konopka, Elżbieta Nagel, Zuzanna Saporznikow, Miłosz Konkel, Aleksander Kaźmierczak, Aleksander Sosiński, Konrad Szymański

Czas trwania: około 48 minut

Słuchowisko na podstawie debiutanckiej powieści Marka Hłaski „Wilk”.

„Wilk” to debiutancka powieść Marka Hłaski, która musiała czekać na publikację ponad sześćdziesiąt lat. Powieść została odnaleziona dopiero w 2015 roku przez Radosława Młynarczyka, który pracując nad swoją pracą dyplomową z polonistyki na Uniwersytecie Gdańskim natknął się na trzy maszynopisy wrocławskiego Ossolineum. Wydawnictwo ISKRY wydało „Wilka” w 2015 roku.

Młody bohater powieści „Wilk”, Rysiek Lewandowski, marzy o innym stylu życia niż to, którego doświadczają jego rodzice i sąsiedzi. Dzielnica Marymont, w której żyje, jest pełna biedy, wykluczenia i bezrobocia w dwudziestoleciu międzywojennym. Rysiek nie chce iść ścieżką przestępczą, która jest jedyną opcją dla wielu mieszkańców dzielnicy. Zafascynowany westernami, Rysiek poszukuje szlachetnego wzorca do naśladowania. Marzy o byciu jak Ken Maynard, honorowy kowboj walczący z niesprawiedliwością, pragnie zmienić swoje otoczenie. Rysiek marzy o lepszym życiu, choć nie do końca jest świadomy czego to dokładnie oznacza i gdzie je znaleźć.

„Wilk” to także opowieść o rozwijającej się Warszawie, w której pojawiają się opisy konkretnych ulic, niektóre już nieistniejące, co czyni tę książkę ciekawym materiałem dla miłośników historii miasta. W powieści Hłaski pojawiają się opisy wąskich, nieutwardzonych ulic tworzących górzysty labirynt, zagrożonych zawaleniem domów, bezpańskich psów i ogromnych szczurów, które tworzą krajobraz najbliższej okolicy Ryśka Lewandowskiego.

W słuchowisku wykorzystano fragmenty ścieżki dźwiękowej filmu „Zbieg” autorstwa Włodzimierza Kotońskiego.

Powyższy opis słuchowiska pochodzi ze strony Polskiego Radia, jednak dziwna sprawa – po jego emisji znikł ze wszystkich stron, na których był:

Nie ma go na polskieradio.pl, nie ma na polskieradio24.pl. Ale w Internecie nic nie ginie.

„Wilk” to powieść Marka Hłaski, która po raz pierwszy ujrzała światło dzienne po ponad sześćdziesięciu latach od jej napisania. Odnaleziona przez Radosława Młynarczyka w 2015 roku, została wydana przez wydawnictwo ISKRY.

Historia opowiedziana przez Hłaskę jest przede wszystkim opowieścią o marzeniach i nadziei młodocianego bohatera, Ryśka Lewandowskiego. Rysiek marzy o lepszym życiu niż to, które przyszło mu dzielić z rodzicami i sąsiadami na Marymoncie, dzielnicy biedoty i bezrobocia w Warszawie międzywojnia. Jego marzeniem jest bycie jak Ken Maynard, szlachetny kowboj walczący z niesprawiedliwością.

Powieść ta jest również interesującą kroniką rozbudowującej się Warszawy, Hłasko opisuje konkretne ulice miasta, niektóre z nich już nie istnieją, co czyni z „Wilka” ciekawy materiał dla varsavianistów. Opisy beznadziejnych warunków bytowych i krajobrazów, jakie tworzą okolicę Ryśka, są przerażające i przejmujące.

„Wilk” to powieść, która z jednej strony opowiada o marzeniach młodzieńca, a z drugiej przedstawia rzeczywistość biedy i beznadziei, jaka panowała w Warszawie w latach dwudziestych XX wieku. Warto przeczytać tą powieść nie tylko ze względu na jej literacką wartość, ale także z powodu ciekawego zapisu historycznego.

5/5 - (8 votes)

Kapitan Nemo. Władca mórz

Od 16 marca br. (2020) od poniedziałku do piątku o godzinie 10.35 w Programie I Polskiego Radia nadawane jest słuchowisko z roku 1974 według powieści Juliusza Verne „20.000 mil podmorskiej żeglugi”.

Reżyseria: Jerzy Markuszewski.

Realizacja: Jerzy Jeżewski.

Obsada: Jan Matyjaszkewicz, Piotr Fronczewski, Igor Śmiałowski, Józef Nalberczak, Andrzej Szalawski.

Świetna kreacja Piotra Frączewskiego. Wielka szkoda, że nasze publiczne radio nie udostępnia podcastów tego słuchowiska.

„20.000 mil podmorskiej żeglugi” Juliusza Verne’a to klasyczna powieść przygodowa, która opowiada historię kapitana Nemo i jego podwodnego okrętu, Nautilusa. Verne stworzył fascynujący świat podwodny, pełen tajemniczych stworzeń i nieznanych lądów. Książka ta jest również hołdem dla nauki i technologii, pokazując, jakie możliwości daje ludzkości postęp.

Narracja jest pełna napięcia i emocji, a czytelnik jest ciągle zaintrygowany tym co się wydarzy w kolejnych rozdziałach. Verne dokładnie opisuje przygody kapitana Nemo i jego załogi, a także krajobrazy, jakie spotykają podczas swojej podróży.

„20.000 mil podmorskiej żeglugi” Juliusza Verne’a to klasyka literatury przygodowej, która z pewnością zachwyci zarówno młodych, jak i starszych czytelników. Fantastyczne opisy i niezwykła wizja przyszłości sprawią, że ta powieść pozostanie ponadczasowa.

5/5 - (6 votes)