Archiwum kategorii: Wieczór ze słuchowiskiem

Cykl nadawany w programie II.

Stanisław Ignacy Witkiewicz „Oni”

Adaptacja i reżyseria: Szymon Kuśmider.

Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska.

Muzyka: Jerzy Rogiewicz.

Emisjia: 18.09.2019 godz: 19.00.

Obsada: Piotr Adamczyk (Pan Kalikst Bałandaszek), Lidia Sadowa (Spika hrabina Tremendosa), Dominika Ostałowska (Marianna Splendorek), Dominika Kluźniak (Ficia), Jan Englert (Dyrektor teatru Gamracy Vigor), Marek Walczak (Melchior Abłoputo), Rafał Zawierucha (Gliwuś Kretowiczka), Jadwiga Jankowska-Cieślak (Protruda Ballafresco/Halucyna Bleichertowa), Szymon Kuśmider (Salomon Prangier), Katarzyna Dąbrowska (Rosika Prangier), Przemek Bluszcz (Seraskier Banga Tefuan)

„ONI” to dramat Stanisława Ignacego Witkiewicza z 1920 roku, opowiadający historię Pana Kaliksta Bałandaszka, artysty i kolekcjonera sztuki, oraz jego partnerki, aktorki Spiki. Para żyje w swoim dworku, chroniąc się przed „zwykłym życiem”. Kiedy pojawia się „Komitet ds. zwalczania nowych sztuk”, który postuluje zautomatyzowanie wszelkich form sztuki, życie bohaterów ulega gwałtownej zmianie. Seraskier Banga Tefuan, lider Komitetu, wierzy, że sztuka jest bezprawna i potwierdza wartość indywidualnych, zgubnych objawów.

Słuchowisko „Oni” w reżyserii Szymona Kuśmidera to wybitna adaptacja dzieła Stanisława Ignacego Witkiewicza, która w sposób niezwykle sugestywny oddaje surrealistyczny, absurdalny świat przedstawiony przez autora. Witkiewicz, jako mistrz groteski, stawia przed swoimi bohaterami i słuchaczami fundamentalne pytania dotyczące natury sztuki, wolności twórczej i wpływu totalitarnej władzy na jednostkę. Kuśmider, poprzez swoją reżyserię, doskonale balansuje między dramatem a czarnym humorem, sprawiając, że słuchowisko pozostaje zarówno intrygujące, jak i niepokojące.

W centrum tej adaptacji znajduje się Kalikst Bałandaszek, grany przez Piotra Adamczyka. Postać ta, będąca alter ego samego Witkacego, to artysta pogrążony w dekadenckiej izolacji, dla którego świat zewnętrzny staje się coraz bardziej obcy i wrogi. Adamczyk w swojej roli doskonale oddaje tragizm bohatera, który z jednej strony pragnie zachować niezależność twórczą, z drugiej zaś zmaga się z beznadziejnością sytuacji, w której nie ma miejsca na indywidualną ekspresję. Jego interakcje z pozostałymi postaciami, szczególnie z Lidą Sadową jako hrabiną Tremendosą, pełne są napięcia i ironii, które budują atmosferę zagrożenia, jednocześnie ukazując absurdalność konfliktu między artystami a Komitetem.

Dominika Ostałowska w roli Marianny Splendorek oraz Dominika Kluźniak jako Ficia to również postacie o bogatej symbolice, reprezentujące różne podejścia do sztuki i życia. Ostałowska gra z dystansem i elegancją, podczas gdy Kluźniak wnosi do swojej postaci więcej energii i młodzieńczej naiwności, co tworzy ciekawy kontrast i podkreśla wielowymiarowość świata Witkacego. W ich postaciach odbijają się dylematy moralne i artystyczne, jakie niesie ze sobą konfrontacja z autorytarną wizją sztuki narzucaną przez Seraskiera.

Realizacja akustyczna Andrzeja Brzoski zasługuje na szczególne uznanie. Jego praca przy tworzeniu dźwiękowej warstwy słuchowiska doskonale oddaje atmosferę oniryczności i surrealizmu, tak charakterystyczną dla twórczości Witkacego. Efekty dźwiękowe, z jednej strony subtelne, z drugiej budujące nastrój grozy i napięcia, w połączeniu z muzyką Jerzego Rogiewicza, tworzą przestrzeń, w której słuchacz łatwo zanurza się w absurdalny świat „Onych”. Rogiewicz, poprzez dynamiczne, czasem niepokojące kompozycje, potęguje wrażenie nieustannego zagrożenia, jakie czai się na każdym kroku.

Jednym z najciekawszych aspektów słuchowiska jest kreacja Seraskiera Bangi Tefuana, granego przez Przemka Bluszcza. Jego postać, będąca uosobieniem totalitarnej władzy, która próbuje kontrolować sztukę i życie jednostki, jest przedstawiona z wielką siłą i sugestywnością. Bluszcz z niesamowitą precyzją odgrywa Seraskiera jako charyzmatycznego, ale jednocześnie groźnego lidera, który za pomocą swojego fanatyzmu próbuje narzucić swoją wizję świata artystom. W jego głosie słychać zarówno pewność siebie, jak i niebezpieczny fanatyzm, co sprawia, że jego postać budzi zarówno podziw, jak i lęk.

Warto także zwrócić uwagę na postać Protrudy Ballafresco, w którą wciela się Jadwiga Jankowska-Cieślak. Jej podwójna rola – Ballafresco i Halucyny Bleichertowej – to majstersztyk aktorski. Jankowska-Cieślak balansuje między dwiema skrajnie różnymi postaciami, tworząc intrygujący i niepokojący obraz kobiet zanurzonych w świecie halucynacji, a jednocześnie próbujących zrozumieć i odnaleźć się w rzeczywistości opanowanej przez Komitet.

Słuchowisko „Oni” to doskonała adaptacja dramatów Witkacego, w której groteska miesza się z głęboką refleksją nad kondycją człowieka w obliczu systemu. Kuśmider, dzięki wybitnej obsadzie i perfekcyjnej realizacji akustycznej, stworzył dzieło, które nie tylko oddaje ducha Witkiewiczowskiej twórczości, ale także zaprasza do ponownej refleksji nad rolą sztuki w czasach kryzysu i manipulacji.

5/5 - (6 votes)

Feliks Netz „Zegarek”

Słuchowisko, które swoją premierę miało 17 maja 2008.

Pozostałe daty emisji (mogą być niekompletne):

godzina 22.05 23 kwietnia 2010 roku,

godzina 19.00 7 lutego 2021 roku.

Reżyseria: Waldemar Modestowicz.

Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski.

Opracowanie muzyczne: Renata Baszun.

Obsada: Leon Charewicz (Wit), Mariusz Benoit (Podróżny), Stanisław Brudny (Portier), Joanna Jeżewska (Sekretarka), Aleksander Bednarz (Dyrektor), Dorota Landowska (Vera), Andrzej Blumenfeld (Autor), Sławomir Pacek (Głos).

Słuchowisko zdobyło drugą nagrodę w konkursie ogłoszonym w roku 2007 przez Program Drugi Polskiego Radia i Stowarzyszenie Autorów Zaiks.

Fabuła słuchowiska to opowieść o narodzinach sztuki słuchowiska jako odrębnej, samoistnej formy.

Akcja opowieści toczy się w latach 1929 – 1939. Bohaterem jest radiowiec, który wierzy, iż pewnego dnia pojawi się Wielki Poeta Radia, który za pomocą słowa i dźwięku potrafi wyrazić cały świat. I tekst takiego słuchowiska się pojawia – jest to „Zegarek” autorstwa Jerzego Szaniawskiego.

W tym czasie do władzy dochodzi Hitler, który to fakt zaważy na losie bohatera słuchowiska, gdyż jego żona jest Żydówką, ale także w szczególny sposób zaważy na dziejach Teatru Polskiego Radia.

„Zegarek” Feliksa Netza to krótka opowieść o człowieku, który dostał prezent w postaci zegarka od swojego syna. Zegarek jest niezwykły, ponieważ przypomina mu o jego synie i ich relacji. Zegarek jest symbolem miłości i tęsknoty, a także przypomina, jak ważne jest rodzicielstwo.

Netz pisze z emocjonalnym zaangażowaniem i wzruszająco opowiada historię o dorastaniu i trudnych relacjach między rodzicami a dziećmi. Narracja jest prosta, ale skuteczna w przekazaniu emocji i uczuć, jakie towarzyszą głównemu bohaterowi.

„Zegarek” Feliksa Netza to piękna i wzruszająca opowieść o rodzicielstwie i miłości. Ta krótka powieść jest doskonałym przykładem jak nie potrzeba wiele słów, by przesłać ważną treść. Z pewnością zapadnie w pamięci każdego słuchacza.

5/5 - (7 votes)