Reżyseria: Wojciech Knoch
Premiera: 1979
Obsada:
Krzysztof Gordon (Ramesz)
Joanna Bogacka (Hemnalini)
Wanda Neumann (Kamala)
Andrzej Blumenfeld (Dżogendra)
Tadeusz Gwiazdowski (Annada Babu)
Stanisław Frąckowiak (Akszaj)
Zofia Walkiewicz (Umesz)
Leszek Ostrowski (Czekrabaratti)
Jerzy Kiszkis (Nalinaksza)
Elżbieta Goetel (Szajka)
Kira Pepłowska (Uszemankari)
długość odcinków:
- 29’52”
- 29’23
- 24’20”
- 23’33”
- 24’06”
- 26’35”
- 27’54”
- 28’19”
- 29’04”
- 29’07”
Fabuła:
Słuchowisko „Rozbicie”, oparte na powieści „Chaturanga” Rabindranath Tagore, przedstawia złożoną sieć relacji międzyludzkich, które splatają się na tle przemian społecznych i kulturowych w Bengalu na przełomie XIX i XX wieku. Główny bohater, Ramesz (w tej roli Krzysztof Gordon), jest młodym, ambitnym mężczyzną, który stoi przed trudnymi wyborami życiowymi i moralnymi. Jego życie zmienia się dramatycznie, gdy spotyka dwie kobiety, które na zawsze odmienią jego los.
Hemnalini (Joanna Bogacka), to inteligentna i wrażliwa kobieta, która jest zaręczona z Rameszem. Jej miłość do niego jest głęboka i szczera, jednak związek ten zostaje wystawiony na ciężką próbę. Ramesz, mimo że darzy Hemnalini uczuciem, czuje się rozdarty między obowiązkiem a pragnieniem poszukiwania głębszego sensu życia. Hemnalini jest symbolem stabilności i tradycji, co czyni jej postać kluczową w konflikcie wewnętrznym Ramesza.
Na scenę wkracza Kamala (Wanda Neumann), tajemnicza i nieszczęśliwa kobieta, która wnosi do życia Ramesza element chaosu i niepewności. Kamala, będąc wdową, zmaga się z ostracyzmem społecznym i osobistymi tragediami. Jej relacja z Rameszem jest naznaczona skomplikowanymi emocjami – od współczucia po głębokie uczucie, które rodzi się mimo przeciwności. Kamala reprezentuje wyzwanie dla norm społecznych i moralnych, z którymi Ramesz musi się zmierzyć.
Dżogendra (Andrzej Blumenfeld), bliski przyjaciel Ramesza, jest intelektualistą i myślicielem, który wprowadza do fabuły głębokie refleksje filozoficzne i społeczne. Jego relacje z Rameszem są pełne wzajemnego szacunku, ale także różnic ideologicznych. Dżogendra, choć pełen współczucia dla Kamali, jest również sceptyczny wobec jej wpływu na życie Ramesza. Jego postać jest kluczowa dla zrozumienia intelektualnego kontekstu, w którym rozgrywa się akcja.
Annada Babu (Tadeusz Gwiazdowski) i Akszaj (Stanisław Frąckowiak) stanowią tło społeczne i rodzinne dla głównych wydarzeń. Annada Babu, jako ojciec Hemnalini, jest tradycjonalistą, który pragnie, aby jego córka miała stabilne i bezpieczne życie u boku Ramesza. Jego starania o utrzymanie tradycyjnych wartości kontrastują z rosnącymi napięciami i niepewnościami, które wprowadzają Kamala i nowe myśli Dżogendry. Akszaj natomiast, jako przyjaciel rodziny, wnosi do fabuły element humoru i lekkości, ale także jest głosem rozsądku i pragmatyzmu.
Postacie drugoplanowe, takie jak Czekrabaratti (Leszek Ostrowski), Nalinaksza (Jerzy Kiszkis), Szajka (Elżbieta Goetel) i Uszemankari (Kira Pepłowska), wzbogacają fabułę, dodając różnorodności perspektyw i doświadczeń. Czekrabaratti, jako mentor i doradca Ramesza, stara się kierować jego decyzjami w oparciu o mądrość i doświadczenie. Nalinaksza, będący surowym krytykiem współczesnych trendów, wprowadza element konserwatyzmu i sceptycyzmu wobec zmian społecznych.
Słuchowisko mistrzowsko ukazuje wewnętrzne konflikty bohaterów, ich zmagania z losem oraz poszukiwanie własnej drogi. Każda postać wnosi do fabuły swoje unikalne doświadczenia i poglądy, tworząc bogaty i wielowymiarowy obraz społeczeństwa bengalskiego tamtych czasów. Konflikt między tradycją a nowoczesnością, między obowiązkiem a pragnieniem wolności, stanowi centralny temat „Rozbicia”, który Wojciech Knoch zdołał uchwycić w sposób niezwykle sugestywny i poruszający.
„Rozbicie” to nie tylko opowieść o miłości i relacjach międzyludzkich, ale także głęboka refleksja nad zmianami społecznymi i moralnymi, które wstrząsają fundamentami tradycyjnego społeczeństwa. Adaptacja radiowa pozwala na nowo odkryć tę klasyczną powieść Tagore, nadając jej nową formę i pozwalając słuchaczom zanurzyć się w fascynujący świat bengalskiej kultury i filozofii.